Nad knihou: Kapitoly z analytické filosofie
01.08.2005
V
češtině již vyšla celá řada textů jednotlivých analytických filozofů,
kniha Kapitoly z analytické filosofie ovšem přináší přehled vývoje
celého oboru od Fregeho k Rortymu. Navíc ukazuje vazby mezi analytickou
filozofií, kybernetikou, matematikou, logikou či kognitivní vědou a
snaží se také nějak zhodnotit, čeho vlastně analytická filozofie během
své existence dosáhla a jak na ni navázat.
Spíše než o popis jednotlivých kapitol knihy následuje pokus o zhodnocení přínosů celého textu.
Autor se nejprve snaží přesněji vymezit, co to vlastně
analytická filozofie je a jak se liší od ostatních (historicky starších
nebo souběžných) způsobů filozofického myšlení. Popisuje obrat k
jazyku, důraz na přesnější vymezení pojmů (od otázky "co je to X" se
přesouváme k otázce "jaký je význam výrazu X", eventuálně "jak
používáme výrazu X"). Analytická filozofie je v první řadě vymezena
jako snaha vyznat se v jazyce a uniknout z jakéhosi uhranutí určitými
otázkami. Čtenářovi se mnohé ujasní už na základě následujícího
příkladu uvedeného v knize. Tak třeba na otázku po existenci obecnin
analytický filozof odpoví dle autora knihy nějak takto:
Pokud "existencí" rozumíme nějaké místo v časoprostoru,
pak univerzálie jistě neexistují. Míníme-li existencí cokoliv, o čem
můžeme mluvit a připisovat tomu vlastnosti, pak obecniny naproti tomu
jistě existují. Podle tomu, jak rozumíme "existenci", je odpověď v
jednom případě kladná, ve druhém záporná, v obou však triviální. Má-li
být celá otázka nějak zajímavá, musí ten, kdo ji zadává, nejprve nějak
redefinovat, co vlastně míní pod slovem "existovat".
Přínosné je na knize naznačení, jak analytická filozofie
ovlivnila další obory a jak se s nimi proplétala - v této souvislosti
samozřejmě dojde na matematiku, ale také na kognitivní vědy (např.
otázky teorie mysli). Kromě Fregeho, Russela a Carnapa dojde tedy také
na Godela. Hilberta či Turinga. Za pozornost rozhodně stojí analýza
filozofie pozdního Wittgensteina - ve skutečnosti nebyl ani v tomto
období od původních myšlenek analytické filozofie tak vzdálený, jak by
se mohlo zdát z jeho pověsti jakéhosi mystika a gurua. Filozofie sice
pro pozdního Wittgensteina byla nejspíše něčím na způsob terapeutické
praxe (filozof se zabývá otázkou jako nemocí), nikoliv vědou o jazyce,
Wittgenstein si ovšem i za těchto okolností ponechal pregnantní způsob
vyjadřování a racionální tón. Popis vývoje Wittgensteinova myšlení mezi
Traktátem a pozdním obdobím je zřejmě jednou z nejpřínosnějších částí
celé knihy - na toto téma totiž existuje literatury celá řada a kniha
proto může posloužit jako korekce určitých příliš ztřeštěných
interpretací.
V textu dojde také na anglickou analytickou filosofii z
Oxfordu (Ryle, Austin...); popularita i znalost těchto děl je
přinejmenším u nás zřejmě menší a v češtině vyšlo i méně jejich textů.
Výklad se věnuje i Quinovi, Davidsonovi či transparentní intenzionáoní
logice školy Pavla Tichého.
Důležité je, že kniha není jen historickým přehledem a
slovníkovým výčtem, ale pokouší se nějak kriticky shrnout, kam vlastně
analytická filozofie dospěla. Jak na ní dnes navazovat? V jakém vztahu
je postanalytická filozofie k "postmodernímu relativismu"? Je pravda,
že v boji proti metafyzice si analytická filozofie vybudovala jakousi
podivnou metafyziku vlastní, podobně odtrženou od "normálního"
jazyka/světa? Mohou vůbec existovat mosty či styčné plochy mezi
anglosaskou analytickou filozofií a filozofií kontinentální,
"umělecko-literární" s její hrou (de facto nekontrolovatelných) metafor?
Na popisu dodnes probíhajících sporů autor ukazuje, že
mnozí obhájci vědy (např. ve známé Sokalově aféře) byli značně
nespravedliví vůči Quinovi, když ho zařadil do jedné kategorie s
módními "blábolily". Quine sám je přitom fyzikalistou, přímo
prohlašoval, že svět se skládá pouze z fyzikálních objektů, je
vyčerpávajícím způsobem popsatelný jazykem fyziky a právě fyzika nám
musí "dát nejhlubší odpovědi na otázky tohoto světa". Z líčení knihy
ani Rorty nevychází jako vysloveně nepřátelsky naladěný vůči vědě, byť
je přesvědčen, že vědecký popis není oproti jiným nějak privilegovaný.
A shrnutí? Podle knihy je stručně asi následující:
Analytická filozofie každopádně vnesla do tohoto oboru
racionalitu/logiku/vědeckost argumentace a v tomto ohledu lze - přes
určitou problematičnost dosažených výsledků - na tuto tradici rozhodně
navázat. Je možné, že analytická filozofie i přes své vzývání vědy a
odpor k metafyzice nakonec sama vytvořila jakousi spekulativní
metafyziku různých "výrazů", "denotací", "intenzí" a "extenzí".
Analytické filozofii tak potenciálně hrozí, že se
promění ve špatnou vědu. Kontinentální "literární" filozofie se zase
může stát špatným uměním. Jaroslav Peregrin však v obou případech vidí
určitý rozdíl: pa-věda snad alespoň vede k určité myšlenkové disciplíně
a systematičnosti, pa-umění je pouze ohlupující. ¨
Probíranému tématu odpovídá i střízlivý jazyk celé
knihy, která je velmi dobře čitelná i pro toho, kdo jinak preferuje
spíše přírodní/exaktní vědy. A závěrečná poznámka: Kdo se podobně jako
Hawking domnívá, že mimo úzce odborné práce by měla být vynechána
matematika, může Kapitoly z analytické filosofie číst klidně také. V
knize použitý formalismus spadá především do oblasti logiky, příslušné
notace však není tolik a výklad lze vesměs sledovat i v případě, že
čtenář tyto pasáže přeskočí.
Jaroslav Peregrin: Kapitoly z analytické filosofie, Filosofia, Praha, 2005
autor: Pavel Houser