* * * * * * * * * * * * * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
FAKSIMILE CELÉ KNIHY:
jako
soubor PDF (16,7Mb)
jako
zazipovaný soubor JPG-obrázků (4,1 Mb)
* * * * * * * * * * * * * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Takže osud všech 'filosofických problémů' je tento: některé z nich zmizí tak, že se ukáže, že jsou chybami a nedorozuměními našeho jazyka, a o ostatních se zjistí, že to jsou zakuklené obyčejné vědecké otázky.
Schlick
Obraz nás držel v zajetí. A ven jsme nemohli, protože spočíval v našem jazyce, a ten se nám ho zdál jenom neúprosně opakovat.
Jakého druhu předmětem něco je, nám říká gramatika.
Wittgenstein
Obsah
I. Co je to analytická filosofie?
II. Frege
III. Russell
IV. Rozvoj formální logiky
V. Carnap a Vídeňský kruh
VI. Obrat k jazyku
VII. Wittgenstein
VIII. Formální sémantika
IX. Quine
X. Perspektivy
PŘÍLOHA: Chronologie
PŘÍLOHA: Přehled nejdůležitějších logických systémů
Úvodní kapitola:
I. Co je to analytická filosofie?
Řekne-li se v naší zemi filosofie, vybaví se člověku nejspíše jména
jako Husserl, Heidegger či Patočka. To je na jednu stranu naprosto pochopitelné:
Jan Patočka je asi největší osobností české filosofie tohoto století a
Husserl i Heidegger jsou pro vývoj toho druhu filosofického myšlení, ze
kterého Patočkova filosofie vyrůstá, klíčovými osobnostmi. Na druhé straně
to však sugeruje představu, že jakákoli filosofie mimo tradici fenomenologie
a existencialismu je nanejvýše okrajovou záležitostí. Tak tomu však není:
fenomenologicko-existencialistická škola je jenom jedním pólem filosofického
myšlení XX.století; druhým pólem je to, co se obvykle nazývá filosofií
analytickou. Přitom je to právě analytická filosofie, která je často schopná
oslovit člověka, kterého odrazují těžko srozumitelné myšlenkové konstrukce
filosofů typu Heideggera, ale třeba i Derridy.
K tomu, že je analytická filosofie odsunuta na okraj zájmu, přispívá
i to, že jen málokdo o ní u nás má skutečně přiměřenou představu. Analytická
filosofie bývá často ztotožňována s logickým pozitivismem nebo s logicismem
ve smyslu přesvědčení, že jedinou skutečnou filosofií je aplikovaná logika.
Logický pozitivismus, to znamená především filosofie Rudolfa Carnapa a
filosofů jemu blízkých, má jistě ve vývoji analytické filosofie důležité
místo, kdyby však analytická filosofie nebyla ničím více než logickým pozitivismem,
asi stěží by dnes stála za soustavnější pozornost někomu jinému než historikům.
Ale analytickou filosofii není zdaleka možné ztotožnit ani s Carnapovým
pozitivismem, ani s Russellovým logicismem; pro analytickou filosofii v
její vrcholné podobě jsou zásadní především jména Frege, Wittgenstein a
Quine. Přitom Frege je u nás známý spíše filosofům matematiky; Wittgenstein
se sice v současné době dostává do módy (se vším, co k tomu patří), ale
jeho souvislost s širším proudem analytické filosofie bývá zastírána1;
Quine je pak skoro vůbec neznámý.
K nedorozuměním také dochází, posuzujeme-li analytickou filosofii optikou
filosofie fenomenologické. Filosofové zakotvení ve fenomenologické tradici
totiž v analytické filosofii často zcela nesprávně vidí pokus o vybudování
alternativní teorie intencionality. Logická analýza jazyka, ležící v základu
analytické filosofie, však není prostředkem uchopení intence, je jeho alternativou.
Analytická filosofie tedy není alternativou k filosofii fenomenologické
v tom, že by volila jiné cesty explikace intencionality; analytická filosofie
volí cesty, které jdou v zásadě vůbec mimo pojem intence. I když se někteří
filosofové snaží pojem intence do rámce analytické filosofie pojmout, nehraje
tento pojem v rámci tohoto filosofického směru nijak zásadní roli.
Dospěl-li totiž Husserl k názoru, že svět můžeme (či musíme) analyzovat
prostřednictvím analýzy intencionálních aktů našeho vědomí, pak Frege a
jeho následovníci naproti tomu dospěli k přesvědčení, že je svět třeba
analyzovat prostřednictvím analýzy aktů řečových a jejich významových korelátů.
Smysl a jemu inherentní význam je tedy pro Frega do jisté míry (ovšem opravdu
jen do jisté míry - paralela není dokonalá) tím, čím je pro Husserla intencionální
akt a jemu inherentní intence. Analytičtí filosofové totiž na rozdíl od
fenomenologů nevěří, že začneme-li filosofovat ponořeni do subjektivity,
dokážeme někdy tuto subjektivitu opustit; jsou naopak přesvědčeni, že začít
musíme až v místě, kde subjektivita končí. A za takové místo považují jazyk.
Jak bychom tedy mohli analytickou filosofii vymezit? Oxfordský profesor
Dummett, osobnost v tomto směru jistě z nejpovolanějších, charakterizuje
ve své práci Původ analytické filosofie tento myšlenkový směr jako filosofii
založenou na názoru, že svět lze pochopit pochopením jazyka a jenom pochopením
jazyka; a to je vymezení, ke kterému se zde jednoznačně přikláníme. Ani
takové pojetí však není nezpochybnitelné (nebyl by podle něj třeba pozdní
Heidegger analytickým filosofem?); a Dummett proto na jiném místě charakterizuje
analytickou filosofii strozeji, prostě jako filosofii post-fregovskou,
tedy jako filosofii postavenou na odkazu díla Gottloba Frega.
Frege vlastně nebyl skutečným filosofem, ale matematikem a logikem;
pro analytické filosofické myšlení je však postavou vskutku zásadní důležitosti.
Logika byla sice odedávna za součást filosofie považována, až do minulého
století však byla vnímána jako něco z hlediska filosofie přece jenom druhotného;
a byly to Fregovy úvahy, které ukázaly, jak může být logika pojata jako
prostředek uchopení smyslu. Někteří filosofové pak s použitím Fregova přístupu
došli k závěru, že filosofie vlastně není ničím jiným než logickou analýzou
jazyka; a byl to Wittgenstein, kdo poukázal na to, že i takovéto pojetí
filosofie je omezené a v žádném případě ne samospasitelné, a kdo tak osvětlil
skutečné možnosti i meze analytické filosofie. Wittgensteinův hlas se však
do jisté míry ztratil v přílivu výsledků bouřlivého rozvoje formální logiky
a s ním spojeného pozitivistického a scientistního chápání analytické filosofie
šířeného především ze Spojených států; a je to Quine, kdo, ač svým způsobem
filosofování Wittgensteinovu zdánlivě vzdálený, přesvědčivě ukazuje meze
formalistického a analytického rozumu v tomto novém kontextu.
Ještě těžší než vymezit samu analytickou filosofii je ovšem vymezit
okruh filosofů, počítaných za její představitele. Je nepochybné, že k analytickým
filosofům musíme počítat ty, kterým je věnována zásadní pozornost v této
knize (tedy Frega, Russella, Carnapa, Austina, Wittgensteina, Quina); pod
tento pojem bychom však mohli zahrnout i mnohé další osobnosti: filosofující
matematiky a logiky jako Gödela, Churche či Montagua, lingvisty jako Chomského
či Katze a nejrůznější další filosofy od Moora či Poppera po Searla nebo
Habermase. Není však nemožné chápat analytickou filosofii i tak široce,
že do ní bude zahrnutelný téměř jakýkoli filosof (a kdo by snad pochyboval
o tom, že by za analytického filosofa mohl být prohlášen třeba Hegel, tomu
je možné doporučit knihu Pirmina Stekelera-Weithofera Hegels Analytische
Philosophie, která se připravuje k vydání v nakladatelství de Gruyter).
Z tohoto důvodu musí být každý úvod do analytické filosofie, tento nevyjímaje,
fragmentární: nechce-li se stát úvodem do filosofie vůbec, musí vést hranici
někde, kde žádná skutečná ostrá hranice není.
Abychom analytické filosofii pochopili správně, musíme mít ovšem na
paměti jednu zásadní věc: to, co tuto filosofii odlišuje od jiných filosofických
směrů, není jen odlišný názor na metody filosofie, je to i víceméně odlišný
názor na to, co může být předmětem filosofie. Ambice filosofů mohou být
různé: mohou si klást za cíl najít nejlepší způsob uspořádání lidské společnosti,
mohou si předsevzít najít správný způsob lidského jednání, nebo si mohou
položit za cíl poodhalit záhadu lidské existence. Analytický filosof si
zpravidla neklade žádný z těchto cílů: jeho doménou je především zkoumání
základních struktur toho, co je, tedy ontologie. Snaží se zprostředkovat
vhled do podstaty našeho světa; a protože spatřuje svět jako svět zprostředkovaný
jazykem, znamená to pro něj vhled do podstaty jazyka. A je důležité si
uvědomit, že u skutečných analytických filosofů nebývá nechuť klást si
jiné cíle výsledkem jejich omezenosti, ale spíše výsledkem pochybnosti
o tom, že by jiné cíle mohly být skutečně smysluplné. Problém lidské existence
je jistě zásadní: je však skutečně uchopitelný v rámci filosofického pojednání?
Má skutečný smysl snažit se explicitně odpovídat na otázky, které nelze
ani jasně formulovat?
Literatura.
Dufree, H. (vydavatel): Analytic Philosophy and Phenomenology, Hague,
1976.
Dummett, M.: The Origins of Analytical Philosophy I-II, Lingua e Stile
23, 1988, str. 3-49.
Dummett, M.: Can Analytical Philosophy be Systematic, and Ought it
to Be?, Truth and Other Enigmas, London, 1978, str. 437-458.
Wang, H.: Beyond Analytic Philosophy, Cambridge (Massachusets), 1986.
Poznámka
1 Za naprosto zavádějící považujeme chápání Wittgensteina
jako filosofa, jenž analytickou tradici odvrhl, protože pro něj byla příliš
úzká; Wittgenstein jenom dovádí analýzu do všech skutečných důsledků. V
každém případě: není-li pro někoho Wittgenstein analytickým filosofem,
pak pro něj asi ani tato knížka nebude o analytické filosofii. (Zpět
k textu)